San Francisco Day 1 & 2! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Anne Luijten - WaarBenJij.nu San Francisco Day 1 & 2! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Anne Luijten - WaarBenJij.nu

San Francisco Day 1 & 2!

Door: Anne Luijten

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Maart 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Aangezien Spring Break de enige vakantieweek in het jaar is dat we niet voor training op de campus hoeven te blijven, hadden Merel en ik de beslissing snel gemaakt: we gaan naar San Francisco!

Ons vertrek naar San Francisco was ‘bright and early’: om 450 uur ging mijn wekker af, en even later werden Merel en ik door een teamgenootje naar het vliegveld gebracht. Om 7 uur het vliegtuig in, en 2 uur later stapten we het vliegtuig alweer uit, in een heerlijk temperatuurtje! Erg lekker wel om Portland even te ontvluchten, want daar is het de laatste weken erg regenachtig en bewolkt geweest. Met de BART train gingen we vanaf het vliegveld naar een station waar de moeder van Julia, een van onze teamgenootjes, ons ophaalden. We mochten namelijk in haar huis verblijven, wat natuurlijk superlief is! Daarna hebben we eigenlijk gelijk onze loopkleding aangetrokken, want we moesten een tempoloop afwerken. Op prachtige trails met mooie uitzichten over San Francisco, was dat niet verkeerd. Maar op de terugweg, moe van de workout, waren we te veel aan het kletsen en van het uitzicht aan het genieten, en op een steil stukje maakte Merel een enorme duikeling. Wonden op haar hand, knieen, heup, elleboog... Het zag er behoorlijk heftig uit! Gelukkig kon ze nog naar huis lopen en daar hebben we haar flink ingetaped, om vervolgens door Julia’s moeder bij de BART train afgezet te worden. Om half 4 liepen we al lekker in de stad!

We liepen eerst naar de Ferry’s building (een soort binnenmarkt), en toen naar Chinatown (waar oude Chinese mannetjes en vrouwtjes buiten Chinese spelletjes zaten te spelen en waar ze interessante etenswaren zoals varkensneuzen verkochten...) en via Coit Tower door naar de Pier. Daar gingen we eerst naar Pier 39, die behoorlijk toeristisch is. Lekker wat koffie gehaald en toen op zoek naar de zeeleeuwen, die ik wel heel graag wilde zien! En ja hoor, aan de andere kant van Pier 39 zagen we ze liggen. Ik had wel uren naar hun geklooi op en rond de vllonders kunnen kijken!
Daarna rond de Fisherman’s Wharf gewandeld, waar ze allemaal megakrabben verkopen. Er was ook nog een strandje (Baker Beach) waar locals in het water hun baantjes aan het trekken waren. ’s Avonds zijn we gaan eten bij een leuk Thai-tentje die de man van de Tourist Office ons had aanbevolen. Toen zijn we teruggewandeld naar de BART-train, en thuis aangekomen zijn we eigenlijk gelijk ons bed ingedoken!

Na een heerlijke nacht slaap, begonnen we de volgende ochtend met een duurloop. Dit keer geen gewonden, dus konden we na het ontbijt snel de stad weer in. We stapten wat later uit, zodat we in de Mission, de Mexicaanse wijk, onze dag begonne. Vandaar zijn we via Dolores Park (veel palmbomen en prachtig uitzich!) doorgewandeld naar Castro, ''. Dat vond ik tgay capital of the world.' Dat was wel gaaf: overal hingen regenboogvlaggen, en er was een erg jong publiek. Blijkbaar is niet heel Amerika compleet intolerant (in Oregon is same-sex marriage bijvoorbeeld nog steeds verboden!). Op het terras van een leuk koffietentje hebben we daar weer wat koffie gehaald, waarna we door zijn gewandeld naar Haight-Ashbury, de hippywijk. Dit was weer echt een heel ander deel van de stad, met veel kleuren, schilderingen, en kleine leuke winkeltjes. De rest van onze wandeling voerde langs de Painted Ladies, een aantal statige huizen, langs een leuk marktje naar Union Square. Daar zagen we het punt waar de cable cars handmatig via een draaischijf van de ene rails naar de andere rails gedraaid werden, zodat ze weer terug konden. Lekker een terrasje gepakt bij een tot koffietentje omgebouwde oude cable car, en toen besloten we terug naar de Castro-wijk te gaan voor dinner. Daar hebbben we een lekkere burrito gehaald en toen was de energie op en zijn we, rozig van de zon en moe van het wandelen, tegen 7en weer lekker terug naar huis gegaan!

Morgen staat Alcatraz op het programma, waar onder andere de legendarisch Al Capone gevangen heeft gezeten, en gaan we ’s avonds een leuk Chinees tentje opzoeken (al slaan we de varkensneus denk ik maar over...) en vrijdag gaan we dan naar de Golden Gate Bridge!

• 13 Maart 2014 - 06:50

Anja:

Hai Anne,

En wij maar zwoegen...... Klinkt goed, je hebt mijn interesse gewekt voor deze stad.
    Geniet er van meiden!
    X mam

• 13 Maart 2014 - 08:10

Opa Luijten:

Ha Anne, wij worden jaloers hoor ! Maar hier is het ook al een paar dagen prachtig weer. Veel plezier verder. Groeten van oma, OPA

• 13 Maart 2014 - 08:21

Jos:

He Anne,
    luxe hoor dat je bij wildvreemde mensen kunt logeren! Wij hebben hier bijna net zo mooi weer als jij, alleen geen zeeleeuwen en mensen die baantjes trekken in de zee. Ik weet natuurlijk wel van Alcatraz, maar eigenllijk niet dat Al Capone daar gezeten heeft. We horen wel hoe het daar was.
    Ik ga een wasmachine kopen, want die hield er net voor de verhuizing nog net even mee op! En morgen tegels uitzoeken.
    Kus, Paps

• 13 Maart 2014 - 09:06

Oma Luijten:

Dat is pas een dagboek!
    Maak er een paar leuke dagen van en niet meer vallen We hopen nog meer van zulke verhalen te horen.
    Hoewel zulk mooi weer als hier kunnen jullie niet hebben en je weet: nergens is de lente zo mooi als
    HIER!!!! Liefs oma

• 13 Maart 2014 - 16:07

Sonja:

Hoi Anne,

Wat een zaligheid om alle tijd te hebben voor de ontdekkingstocht door San Francisco.
    Geweldig dat jullie elkaar zo matsen: met Merel in het huis van Julia, die er niet eens bij aanwezig is. Ik kan me voorstellen dat de hoge temperatuur jullie goed doet.
    Geniet er lekker van, Anne.

Liefs, tante Son

• 13 Maart 2014 - 18:01

Tante Els:

hoi Anne,

ohhh jaloers. Wij vonden SF heel leuk maar jij hebt nu al veel meer gezien. Als je morgen naar alcatraz gaat goed uitkijken of je dolfijnen ziet! die zwemmen soms zo de baai in. Walvissen trouwens ook een enkele keer heb ik me laten vertellen. Ik vond die trammetjes maar eng, zo supersteil aan een touwtje... maar daar heb jij natuurlijk geen last van.

doeidoei,
    Els